Luigi
Fontanesi

With many years of experience in intellectual property and industrial law, Luigi Fontanesi is a Partner at Greenberg Traurig and Head of the firm’s Intellectual Property Department in Milan. He advises and represents both domestic and international clients in matters involving patents, trademarks, copyright, advertising, and unfair competition. Luigi has deep experience in drafting, negotiating, and setting up domestic and international franchising; master franchising, merchandising, distribution, research; and licensing contracts concerning trademarks, patents, software, register design, industrial design, and know-how. He has developed longstanding experience in advising prominent fashion and luxury brands, supporting them in the design and implementation of more sustainable and ethical business models, brand management strategies aligned with circular economy principles, and ESG-driven communication practices that avoid risks of misleading claims and greenwashing. Luigi works in close collaboration with multidisciplinary and cross-border teams, developing integrated legal strategies for clients operating across the EU, the UK, and other global markets. Luigi has been member of the Advisory Board of the Venice Sustainable Fashion Forum since its first edition in 2022.

Con molti anni di esperienza nel diritto della proprietà intellettuale e nel diritto industriale, Luigi Fontanesi è Partner di Greenberg Traurig e Responsabile del Dipartimento di Proprietà Intellettuale dello studio a Milano. Assiste e rappresenta clienti nazionali e internazionali in questioni riguardanti brevetti, marchi, diritto d’autore, pubblicità e concorrenza sleale. Luigi ha una profonda esperienza nella redazione, negoziazione e strutturazione di contratti di franchising nazionali e internazionali, master franchising, merchandising, distribuzione, ricerca e licenza relativi a marchi, brevetti, software, disegni registrati, design industriale e know-how.
Ha maturato una consolidata esperienza nell’assistenza a importanti marchi del settore moda e lusso, supportandoli nella progettazione e implementazione di modelli di business più sostenibili ed etici, strategie di gestione del marchio in linea con i principi dell’economia circolare e pratiche di comunicazione orientate agli obiettivi ESG, al fine di evitare rischi di comunicazioni fuorvianti e di greenwashing. Luigi collabora strettamente con team multidisciplinari e transnazionali, sviluppando strategie legali integrate per clienti che operano nell’UE, nel Regno Unito e in altri mercati globali.
Luigi è membro dell’Advisory Board del
Venice Sustainable Fashion Forum sin dalla sua prima edizione nel 2022.

To top