Speakers
 
            Annalisa
 Areni
                                    Head of Client Strategies, Unicredit
 
        Annalisa Areni
Head of Client Strategies, Unicredit
Annalisa Areni is Head of Client Strategies at UniCredit, UniCredit Italy.
In 2008, after holding various positions within the commercial network, she became Deputy Regional Director for Eastern Lombardy at UniCredit Banca. In 2013, she was appointed Area Manager for Eastern Milan at UniCredit and, in January 2016, took on the role of Area Manager for Brescia at UniCredit. From late 2016 to May 2019, she served as Head of Retail for Lombardy and as a Member of the Board of Directors of CNP Vita, UniCredit Group’s insurance company.
In May 2019, she was appointed Regional Manager South at UniCredit, responsible for the bank’s Corporate, Private, and Retail activities in Campania, Puglia, Basilicata, and Calabria. In April 2022, she rejoined the Board of Directors of CNP Vita, serving until June 20, 2024.
In September 2022, she took on the role of Head of Client Strategies at UniCredit and, as of February 2025, she is a Non-Executive Member of the Board of Directors of Alpha Bank.
Annalisa Areni è Head of Client Strategies di UniCredit presso UniCredit Italia.
Nel 2008, dopo vari incarichi nell’ambito della rete commerciale, diventa Condirettore Regionale Lombardia Est di UniCredit Banca. Nel 2013 viene nominata Area Manager Milano Est di UniCredit e, nel gennaio 2016, assume l’incarico di Area Manager Brescia di UniCredit. Da fine 2016 a maggio 2019 è stata Responsabile Retail per la Lombardia e Membro del Consiglio di Amministrazione della Società CNP Vita, Compagnia assicurativa del Gruppo UniCredit. A Maggio 2019 è stata nominata Regional Manager Sud di UniCredit, con responsabilità sulle attività Corporate, Private e Retail della banca in Campania, Puglia, Basilicata e Calabria. Da aprile 2022 rientra come Membro nel Consiglio di Amministrazione della Società CNP Vita, rimanendo in carica fino al 20 giugno 2024. A settembre 2022 assume il ruolo di Head of Client Strategies di UniCredit e, da febbraio 2025, è Membro non esecutivo del Consiglio di Amministrazione di Alpha Bank.
 
            Fulvio
 Benetti
                                    Group Sustainability Director, Ermenegildo Zegna Group
 
        Fulvio Benetti
Group Sustainability Director, Ermenegildo Zegna Group
Fulvio Benetti has been serving as Sustainability Director at the Ermenegildo Zegna Group since 2022. In this role, he has led and implemented the Group’s ESG strategy, focusing on reducing environmental and social impact across the value chain. His responsibilities include overseeing responsible sourcing, with a specific focus on certified traceable raw materials, driving innovation in energy and materials, and cultivating strategic partnerships aligned with the Group’s sustainability goals. The Group, in fact, is progressing toward net-zero emissions by 2050, with its targets verified by the Science Based Targets initiative (SBTi) and actively contributes to industry-wide efforts such as the Fashion Pact’s renewable energy and cotton in-setting programs, and the Re.Crea Consortium for circularity.
Fulvio also supports Diversity, Equity & Inclusion (DE&I) programs, employee training, and ESG governance. He is the Scientific Director of the Master in Fashion, CSR & Sustainability Management at Milano Fashion Institute, and holds an engineering degree from Politecnico di Milano and an MBA from St. Gallen University. His previous experiences include various roles with the Group, at Bain & Company and Cisco Systems.
At the Ermenegildo Zegna Group, Fulvio reports to Edoardo Zegna, Chief Sustainability Officer.
Fulvio Benetti ricopre il ruolo di Sustainability Director presso il Gruppo Ermenegildo Zegna dal 2022. In questa posizione, ha guidato e implementato la strategia ESG del Gruppo, concentrandosi sulla riduzione dell’impatto ambientale e sociale lungo l’intera catena del valore. Le sue responsabilità includono la supervisione degli approvvigionamenti responsabili, con particolare attenzione alle materie prime certificate e tracciabili, la promozione dell’innovazione in ambito energetico e dei materiali, e lo sviluppo di partnership strategiche in linea con gli obiettivi di sostenibilità del Gruppo.
Il Gruppo, infatti, sta progredendo verso l’obiettivo di emissioni nette zero entro il 2050, con traguardi verificati dalla Science Based Targets initiative (SBTi), e partecipa attivamente a iniziative di settore come i programmi del Fashion Pact per l’energia rinnovabile e il “cotton in-setting”, oltre al Consorzio Re.Crea per la circolarità.
Fulvio supporta inoltre i programmi di Diversity, Equity & Inclusion (DE&I), la formazione dei dipendenti e la governance ESG. È Direttore Scientifico del Master in Fashion, CSR & Sustainability Management presso il Milano Fashion Institute, e ha conseguito una laurea in ingegneria al Politecnico di Milano e un MBA presso la Università di San Gallo.
In precedenza, ha ricoperto diversi ruoli all’interno del Gruppo, nonché presso Bain & Company e Cisco Systems.
Nel Gruppo Ermenegildo Zegna, Fulvio riporta direttamente a Edoardo Zegna, Chief Sustainability Officer.
 
            Pietro
 Bertelli
                                    Responsible for Corporate Sustainability Solutions, Alperia
 
        Pietro Bertelli
Responsible for Corporate Sustainability Solutions, Alperia
Pietro Bertelli is Head of Corporate Sustainability Solutions at Alperia, leading a team of 25 people with the mission of decarbonizing businesses. Bertelli joined Alperia in 2015, working in Business Development, Strategic Marketing, and Communication.
From 2009 to 2015, he managed the Italian branch of a German multinational company specializing in cogeneration plants.
Over the years, he has worked in the fields of CO₂ emissions trading, energy efficiency, renewable energy, and the supply of energy production plants.
Pietro Bertelli è Responsabile Corporate Sustainability Solutions di Alperia, dirigendo un team di 25 persone che ha la missione di decarbonizzare le imprese. Bertelli è entrato in Alperia nel 2015 occupandosi di Business Development, Strategic Marketing a Comunicazione.
Dal 2009 al 2015 ha diretto la filiale italiana di una multinazionale tedesca che realizza impianti di cogenerazione.
Negli anni si è occupato di mercato delle quote di CO2, efficienza energetica, energia rinnovabile e fornitura d’impianti di produzione di energia.
 
            Walter
 Bertin
                                    Vice President for Environmental Transition and ESG, Confindustria Veneto Est
 
        Walter Bertin
Vice President for Environmental Transition and ESG, Confindustria Veneto Est
Walter Bertin is Vice President of Confindustria Veneto Est, with responsibility for the Territory of Treviso, Environmental Transition, and ESG.
He is the CEO and Founder of Labomar.
From 2011 to 2018, he was a Member of the Board of Directors of Federsalus. Since 2012, he has been a Member of the Board of Directors of Unindustria Treviso, later Assindustria Venetocentro, where he served as Delegate for the Territory of Treviso starting in 2018 and, from 2020, as Vice President with responsibility for Environment and Sustainability.
From 1989 to 1992, he also served as a Board Member of Federfarma, contributing to the establishment of Farmarca, a consortium grouping pharmacies in the Province of Treviso, where he served as President until 2004.
He is also a Member of the General Council of Confindustria.
Walter Bertin è Vice Presidente con delega al Territorio di Treviso, Transizione Ambientale ed ESG Confindustria Veneto Est
Walter Bertin è AD e Fondatore di Labomar.
È stato Membro del Consiglio Direttivo di Federsalus dal 2011 al 2018. Dal 2012 Componente del Consiglio Direttivo di Unindustria Treviso, poi Assindustria Venetocentro, di cui dal 2018 è stato Delegato per il Territorio di Treviso e dal 2020 Vice Presidente con delega all’Ambiente e Sostenibilità.
Dal 1989 al 1992 ha inoltre ricoperto la carica di Consigliere di Federfarma contribuendo alla costituzione di Farmarca, Ente Consortile che raggruppa le farmacie della Provincia di Treviso, diventandone Presidente fino al 2004.
È Componente del Consiglio Generale di Confindustria.
 
            Elena
 Bonafè
                                    Head of Environment, Energy, Safety, and Sustainability, Confindustria Veneto Est
 
        Elena Bonafè
Head of Environment, Energy, Safety, and Sustainability, Confindustria Veneto Est
Elena Bonafè is Head of the Environment, Energy, Safety, and Sustainability Department at Confindustria Veneto Est and Managing Director of Punto Confindustria, a service company of Confindustria Veneto Est that provides training and consulting to member companies on sustainability, safety, and environmental issues.
Bonafè also serves as a Member of the National Committee of the Register of Environmental Managers at the Ministry of the Environment and Energy Security, representing Confindustria.
Elena Bonafè è responsabile dell’area Ambiente, Energia, Sicurezza e Sostenibilità di Confindustria Veneto Est e Consigliere Delegato di Punto Confindustria, società di servizi di Confindustria Veneto Est che svolge formazione e consulenza alle imprese associate sui temi della sostenibilità, della sicurezza e dell’ambiente.
Bonafè ricopre anche il ruolo di Componente del Comitato Nazionale dell’Albo Gestori Ambientali presso il Ministero dell’Ambiente e della Sicurezza energetica in rappresentanza di Confindustria.
 
            Nicole Bottini
Head of Contents, Class TV Moda
 
        Nicole Bottini
Head of Contents, Class TV Moda
Nicole Bottini is Head of Contents of Class Tv Moda, on air on the Sky satellite platform (channel 180), giving voice to the most renowned names of fashion, contemporary design and architecture, and talking about fascinating collections and sneak previews of new trends, products and projects.
Previously, Bottini was design editor of ClassCnbc, the Italian arm of the Cnbc global network and the leading Italian financial and economic channel, (channel 507) and MFL – Magazine for Living.
Bottini is an experienced tv journalist, anchor, author and executive producer, collaborating with the most important national tv channels (Mediaset, La7 and Discovery).
Nicole Bottini è responsabile dei contenuti di Class Tv Moda, in onda sulla piattaforma satellitare Sky (canale 180), dove dà voce ai nomi più rinomati della moda, del design contemporaneo e dell’architettura, parlando di collezioni affascinanti e anticipando le nuove tendenze, i prodotti e i progetti.
In precedenza, Bottini è stata redattrice di design di ClassCnbc, la filiale italiana della rete globale Cnbc e il principale canale finanziario ed economico italiano (canale 507) e di MFL – Magazine for Living.
Bottini è una giornalista televisiva di grande esperienza, conduttrice, autrice e produttrice esecutiva, che collabora con le più importanti emittenti televisive nazionali (Mediaset, La7 e Discovery).
 
            Andrea
 Cabrini
                                    Editor, Class CNBC
 
        Andrea Cabrini
Editor, Class CNBC
Andrea Cabrini is Managing Director of Class CNBC. He’s also Co-Managing Editor of Milano Finanza.
A financial journalist and anchor for more than 30 years, he covers topics in economics, markets, banking, and asset management. He is moderator of several national and international events such as the G7 – Multistakeholder Conference and ECB Banking Supervision Forum. He’s also curator of a multimedia project on digital transformation Italia 4.0.
He counts on a 10-year experience in Mediaset TG and previously had journalistic experiences in Telelombardia, Repubblica and Radio Popolare and in the financial network European Business Channel. He is in charge of Media Experience class at Bocconi University and SDA Bocconi.
He studied political science at the University of Milan.
Andrea Cabrini è direttore generale di Class CNBC ed è condirettore di Milano Finanza.
Giornalista finanziario e conduttore per più di trent’anni, si occupa di temi di economia, mercati, banche e asset management. È moderatore per diversi eventi nazionali e internazionali come la G7 – Multistakeholder Conference and il ECB Banking Supervision Forum. È inoltre curatore di un progetto multimediale sulla trasformazione digitale Italia 4.0 ed è responsabile del corso di Media Experience presso l’Università Bocconi e la SDA Bocconi.
Vanta di un’esperienza decennale in Mediaset TG e precedenti esperienze giornalistiche in Telelombardia, Repubblica e Radio Popolare, e del network finanziario European Business Channel.
Ha studiato Scienze politiche all’Università di Milano.
 
            Stefano
 Carosio
                                    Executive Director, STAM
 
        Stefano Carosio
Executive Director, STAM
Stefano Carosio is the Executive Director of STAM, an engineering and technology consulting firm. He earned his degree in Chemical Engineering cum laude in 1994 and received an honorary Ph.D. in Innovation Management in 2012.
With 29 years of experience in the commercialization of space technologies and assets, including market analysis, business modeling, and go-to-market strategies, Stefano currently coordinates the activities of the ESA Technology Broker and ESA InCubed Ambassador in Italy. Before that, he served as Italian Head of the ESA Technology Transfer Network during his tenure at D’Appolonia (now Rina Consulting) until 2016, where he was involved in the commercialization of ISS laboratories (spin-in activities) and in the launch of the first ESA Business Incubation Centre (ESI).
Stefano has extensive experience in innovation ecosystem development and access to public and private funding. He has participated in over one hundred European research and innovation projects (e.g., Horizon Europe), with a focus on space technologies, textiles, advanced materials and manufacturing, energy and mobility, environment and sustainability, and life sciences.
From 2017 to 2020, he served as Managing Director of the University of Padua Foundation, originally founded as Unismart Padova Enterprise, a for-profit company fully owned by the University and dedicated to technology transfer. In this role, he grew and managed a community of around 100 companies engaged in leveraging the University’s expertise, laboratories, patents, and networks, while leading the transition of the company into a private-law university foundation.
Since 2020, Stefano has been working at STAM, with the goal of enhancing the company’s space heritage—both upstream and downstream—by integrating its systems engineering capabilities and vertical technological expertise into a virtuous model based on open innovation and cross-sector technology transfer.
Stefano Carosio è Direttore Esecutivo di STAM, società di consulenza ingegneristica e tecnologica. Stefano Carosio ha ottenuto la laurea in Ingegneria Chimica cum laude nel 1994 ed un Dottorato ad honorem in Innovation Management nel 2012.
Stefano Carosio ha 29 anni di esperienza nella commercializzazione di tecnologie e asset spaziali, inclusa l’analisi del mercato, i modelli di business ed il “go-to-market”. Attualmente coordina le attività dell’ESA Technology Broker ed ESA InCubed Ambassador in Italia dopo aver ricoperto il ruolo di Responsabile Italiano della Rete di Trasferimento Tecnologico dell’ESA nella sua precedente esperienza professionale in D’Appolonia (oggi Rina Consulting) fino al 2016, periodo nel quale è stato coinvolto nelle attività di commercializzazione dei laboratori della ISS in ottica “spin-in” e nel lancio del primo ESA BIC (ESI).
Stefano Carosio ha una lunga esperienza nell’animazione degli ecosistemi di innovazione e nell’accesso ai finanziamenti di natura pubblica e privata. Il Dr. Carosio ha partecipato a oltre cento progetti europei di ricerca e innovazione collaborativa (e.g. Horizon Europe) con un focus su tecnologie spaziali, tessile, materiali e manifattura avanzata, energia e mobilità, ambiente e sostenibilità, scienze della vita.
Dal 2017 al 2020 ha ricoperto il ruolo di Direttore Generale della Fondazione dell’Università di Padova, nata originariamente come Unismart Padova Enterprise, società “for-profit” interamente controllata dall’Ateneo e dedicata al trasferimento tecnologico. In tale veste ha fatto crescere e coordinato una community di circa 100 imprese interessate a valorizzare competenze, laboratori, brevetti e network dell’Università, seguendo inoltre il percorso di trasformazione della società in Fondazione universitaria di diritto privato.
Dal 2020 Stefano Carosio opera in STAM con l’obiettivo di valorizzarne l’eredità spaziale, sia in ambito up-stream che down-stream, integrando le competenze del team nell’ingegneria di sistema e in specifiche aree tecnologiche verticali, all’interno di un modello virtuoso fondato sull’open innovation e sul trasferimento tecnologico cross-settoriale.
 
            Paola
 Carron
                                    President, Confindustria Veneto Est
 
        Paola Carron
President, Confindustria Veneto Est
Paola Carron is the President of Confindustria Veneto Est, covering the Metropolitan Area of Venice, Padua, Rovigo, and Treviso. She is Vice President of the National Commission for Major Infrastructures and a member of the General Council of Confindustria.
Since 2003, she has held various representative roles within ANCE (National Association of Building Constructors) and Confindustria, at local, regional, and national levels. In 2012, she became the Founder and President of ITS RED Academy. She has also served as Vice President of Confindustria Veneto Est, with responsibility for Construction, Land, and Infrastructure, and as President of ANCE Rovigo Treviso.
Currently, she is the Chief Executive Officer of the family business, Carron Group. The Carron Group, composed of Carron S.p.A. and Carron Bau, is among the top twenty companies in Italy for the construction of major civil and infrastructure works and is a national benchmark in both private and public construction sectors. The company’s headquarters are located in San Zenone degli Ezzelini (Treviso).
Paola Carron also serves as the Group’s Sustainability Officer.
Paola Carron è Presidente di Confindustria Veneto Est, Area Metropolitana Venezia Padova Rovigo Treviso. È Vice Presidente della Commissione Nazionale Grandi Infrastrutture, Componente del Consiglio Generale di Confindustria.
Dal 2003 ha ricoperto ruoli associativi in ANCE (Associazione Nazionale Costruttori Edili) e in Confindustria, a livello territoriale, regionale e nazionale. Nel 2012 ha assunto il ruolo di Fondatore e Presidente di ITS RED Academy. È stata Vice Presidente di Confindustria Veneto Est con delega a Edilizia, Territorio e Infrastrutture, Presidente di Ance Rovigo Treviso.
Oggi è Consigliere Delegato dell’impresa di famiglia Carron. Il Gruppo Carron, composto da Carron Spa e Carron Bau, è una delle prime venti società in Italia per la realizzazione di grandi opere civili e infrastrutturali, punto di riferimento nazionale per il comparto delle costruzioni sia in ambito privato che pubblico. Ha sede principale a San Zenone degli Ezzelini (Treviso). Paola Carron è anche Responsabile della Sostenibilità del Gruppo.
 
            Eleonora
 Casati
                                    Co-Founder & CEO, Pulvera
 
        Eleonora Casati
Co-Founder & CEO, Pulvera
Born in 1998 and educated between Milan and Paris, Eleonora Casati has always believed in the power of communication and sustainable fashion. After gaining experience in the editorial and advertising industries, she decided to found Pulvera to turn textile waste management into a business opportunity.
Today, as CEO of Pulvera, she leads a startup that is redefining textile recycling through industrial innovation, creating scalable solutions for the fashion industry and beyond.
Classe 1998, con una formazione tra Milano e Parigi, Eleonora Casati ha sempre creduto nel potere della comunicazione e della moda sostenibile. Dopo esperienze nel settore editoriale e pubblicitario, ha deciso di fondare Pulvera per trasformare la gestione degli scarti tessili in un’opportunità di business. Oggi, come CEO di Pulvera, guida una startup che sta ridefinendo il concetto di riciclo tessile attraverso l’innovazione industriale, creando soluzioni scalabili per il settore moda e oltre.
 
            Cristina
 Catani
                                    Chief Financial Officer, Lyria
 
        Cristina Catani
Chief Financial Officer, Lyria
With over 30 years of experience in the high-end textile industry, Cristina Catani is currently Executive, CFO, and CEO at Lyria, where since 2016 she has been leading the administrative, financial, HR, and e-commerce divisions, while defining the company’s strategic goals and direction. She is a member of the Fiscal Committee of Confindustria Toscana and actively engaged in coaching and continuous professional development.
Previously, she held management positions at Lyria – F.lli Cerruti, contributing to the growth of a major international player in the luxury textile sector.
Con oltre 30 anni di esperienza nel settore tessile di alta gamma, Cristina Catani è attualmente Dirigente, CFO e Amministratore Delegato di Lyria, dove dal 2016 guida le aree amministrativa, finanziaria, HR ed e-commerce, contribuendo alla definizione delle strategie e degli obiettivi aziendali. È membro del Comitato Fiscale di Confindustria Toscana e impegnata in attività di coaching e formazione continua.
In precedenza, ha ricoperto ruoli direzionali in Lyria – F.lli Cerruti, contribuendo allo sviluppo di un’importante realtà tessile internazionale nel settore del lusso.
 
            Marianella
 Cervi
                                    Head of Programmes, The Fashion Pact
 
        Marianella Cervi
Head of Programmes, The Fashion Pact
Marianella is a sustainability leader with 20+ years of experience, with a focus in the Fashion industry. She began her sustainability journey in global brands like Nike, driven sustainability and Circular Economy strategies at VF Corporation, and now serves as Head of Programmes at The Fashion Pact, driving collective action to accelerate the industry’s transition to sustainability.
Marianella è una leader nel campo della sostenibilità con oltre 20 anni di esperienza, in particolare nel settore fashion.
Ha iniziato il suo percorso in aziende globali come Nike, ha guidato le strategie di sostenibilità ed economia circolare in VF Corporation e oggi ricopre il ruolo di Head of Programmes presso The Fashion Pact, dove promuove azioni collettive per accelerare la transizione sostenibile dell’industria della moda.
 
            Carlo
 Cici
                                    Partner & Head of Sustainability Practices, TEHA Group
 
        Carlo Cici
Partner & Head of Sustainability Practices, TEHA Group
Carlo Cici has more than 30 years of experience in integrating Sustainable Development into the companies’ core business through Strategy, Reporting, Engagement, Communication and Social Impact Assessment. As of today, he is head of The European House – Ambrosetti’s sustainability practice. Before joining The European House – Ambrosetti he worked at Arthur Andersen, Deloitte, Rga and EY. For 8 years he was professor of Environmental Policy and then of Environmental and Social Communication at State University of Milan.
Carlo Cici ha più di 30 anni di esperienza nell’integrazione della sostenibilità nel business attraverso soluzioni di strategia, rendicontazione, engagement, comunicazione e analisi di impatto. Oggi è Partner di The European House – Ambrosetti e a capo della practice dedicata alla sostenibilità. Ha lavorato in Arthur Andersen, Deloitte, RGA ed EY. È stato per 8 anni titolare della cattedra di Comunicazione Ambientale e Sociale presso l’Università Statale di Milano.
 
            Carlo
 Cottarelli
                                    Director of the Program for Education in Economic and Social Sciences and of the Observatory on Italian Public Accounts, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan
 
        Carlo Cottarelli
Director of the Program for Education in Economic and Social Sciences and of the Observatory on Italian Public Accounts, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan
Economist, Director of the Program for Education in Economic and Social Sciences and of the Observatory on Italian Public Accounts at the Catholic University of the Sacred Heart, where he also teaches.
He served as Director of the Fiscal Affairs Department of the International Monetary Fund, Special Commissioner for the Review of Public Spending under the Letta and Renzi Governments, Executive Director on the Board of the International Monetary Fund, and Senator of the Italian Republic. He worked in the Research Department of the Bank of Italy (1981–1987) and at Eni (1987–1988).
Economista, Direttore del Programma per l’Educazione nelle Scienze Economiche e Sociali e dell’Osservatorio sui Conti Pubblici Italiani presso l’Università Cattolica del Sacro Cuore, dove è anche docente.
È stato Direttore del Dipartimento degli Affari Fiscali del Fondo Monetario Internazionale, Commissario Straordinario per la Revisione della Spesa Pubblica sotto i Governi Letta e Renzi, Direttore Esecutivo nel Consiglio del Fondo Monetario Internazionale e Senatore della Repubblica Italiana.
Ha lavorato nel Servizio Studi della Banca d’Italia (1981–1987) e in Eni (1987–1988).
 
            Laura D’Aprile
Head of the Department for Ecological Transition and Green Investments, Ministry of the Environment and Energy Security
 
        Laura D’Aprile
Head of the Department for Ecological Transition and Green Investments, Ministry of the Environment and Energy Security
Laura D’Aprile is the Head of the Department for Sustainable Development of MASE, with expertise in the field of circular economy, environmental assessments, remediation of contaminated sites, management of water and soil resources, sustainability of products and consumption. She has been Head of the Department for Ecological Transition and Green Investments and Director General for the Circular Economy at the Ministry of the Environment since September 2020. Previously, she was Director of the Waste, Remediation and Pollution Directorate of the Department of Environmental Protection of Roma Capitale, manager of Division III Reclamation and Remediation at the Ministry of the Environment and Protection of Land and Sea and head of the Contaminated Sites Sector of ISPRA. She has been appointed chair of the environment track for the Italian Presidency of the G20 in 2021 and for the Italian Presidency of the G7 in 2024. She was coordinator of the group of experts appointed within the Commission for the revision of the Italian Environmental Legislation. She is the author and co-author of scientific and technical publications and has given numerous speeches at seminars and conferences, including at international level. She graduated in Environmental Engineering and obtained a PhD in Environmental Engineering from the University of Rome “La Sapienza”. As part of his PhD, she carried out research activities in the field of environmental engineering, with periods of study abroad (Battelle Institute, Columbus, OH, Washington State University, WA). She holds a Master’s Degree in “Behavioral Sciences for Public Administrations” from SNA-LUISS. She is a consultant to the Parliamentary Commission of Inquiry on the Waste Cycle. She is a representative of the MASE of the Italian Meteo-Climate Committee. She was awarded the Order of Merit of the Italian Republic with the rank of Ufficiale.
Laura D’Aprile è Capo dipartimento per lo Sviluppo Sostenibile del MASE, con competenze in materia di economia circolare, valutazioni ambientali, bonifica dei siti contaminati, gestione delle risorse idriche e del suolo, sostenibilità dei prodotti e dei consumi. È stata Capo del Dipartimento per la Transizione ecologica e gli investimenti verdi e Direttore Generale per l’Economia Circolare presso il Ministero dell’ambiente da settembre 2020. In precedenza, è stata Direttore della Direzione rifiuti, risanamenti ed inquinamenti del Dipartimento di Tutela ambientale di Roma Capitale, dirigente della Divisione III Bonifiche e Risanamento presso il Ministero dell’Ambiente e della Tutela del Territorio e del mare e responsabile del Settore Siti Contaminati dell’ISPRA. È stata designata chair del track ambiente per la Presidenza Italiana del G20 nel 2021 e per la Presidenza Italiana del G7 nel 2024. È coordinatore del gruppo degli esperti nominati nell’ambito della Commissione per la revisione del codice dell’ambiente. È autrice e co-autrice di pubblicazioni scientifiche e tecniche e ha tenuto numerosi interventi nell’ambito di seminari e convegni anche in ambito internazionale. Ha conseguito la laurea in Ingegneria per l’Ambiente e il Territorio ed il Dottorato di Ricerca in Ingegneria Ambientale presso l’Università degli Studi di Roma “La Sapienza”. Ha svolto, nell’ambito del dottorato, attività di ricerca nel campo dell’ingegneria ambientale, con periodi di studio all’estero. Ha conseguito il Master di II Livello SNA-LUISS in “Scienze Comportamentali per le Pubbliche Amministrazioni”. È consulente della Commissione Parlamentare d’Inchiesta del Ciclo dei Rifiuti. È rappresentante del MASE del Comitato Italiano Meteo-Clima. È stata insignita dell’Ordine al Merito della Repubblica Italiana con il grado di Ufficiale.
 
            Camilla
 Di Fonzo
                                    Senior Associate, Greenberg Traurig
 
        Camilla Di Fonzo
Senior Associate, Greenberg Traurig
Camilla Di Fonzo, Senior Associate at Greenberg Traurig and a core member of the firm’s Intellectual Property Department in Milan, advises domestic and international clients on the protection of intellectual property rights in both contentious and non-contentious matters. She has developed deep experience in the fashion and luxury industry, assisting major brands across apparel, design, and furniture in protecting and promoting their intangible assets and market reputation. She has gained particular expertise in the fields of advertising, marketing, consumer law and commercial communication, with a focus on brand reputation protection, corporate social responsibility, and sustainability. Her work involves guiding clients through complex regulatory frameworks at both national and EU levels, and assisting with compliance and risk assessment in relation to environmental and sustainability-related regulations. Camilla regularly assists clients with navigating the growing body of rules and policies on sustainability and greenwashing – providing legal clearance and strategic advice on product labeling, packaging, and advertising materials and EPR schemes. Camilla has been member of the Advisory Board of the Venice Sustainable Fashion Forum since its first edition in 2022.
Camilla Di Fonzo, Senior Associate presso Greenberg Traurig e membro fondamentale del Dipartimento di Proprietà Intellettuale dello studio a Milano, assiste clienti nazionali e internazionali nella tutela dei diritti di proprietà intellettuale, sia in ambito contenzioso che non contenzioso. Ha maturato una profonda esperienza nel settore della moda e del lusso, assistendo importanti marchi dell’abbigliamento, del design e dell’arredamento nella protezione e valorizzazione dei loro asset immateriali e della reputazione sul mercato.
Ha acquisito particolare competenza nei settori della pubblicità, del marketing, del diritto dei consumatori e della comunicazione commerciale, con un focus sulla tutela della reputazione del marchio, la responsabilità sociale d’impresa e la sostenibilità. La sua attività comprende la consulenza ai clienti nella gestione di complessi quadri normativi a livello nazionale ed europeo, nonché l’assistenza in materia di conformità e valutazione dei rischi legati alle normative ambientali e sulla sostenibilità.
Camilla assiste regolarmente i clienti nell’interpretazione e applicazione del crescente insieme di regole e politiche in materia di sostenibilità e greenwashing, fornendo consulenza legale preventiva e strategica su etichettatura dei prodotti, packaging, materiali pubblicitari e schemi di responsabilità estesa del produttore (EPR).
Camilla è membro dell’Advisory Board del Venice Sustainable Fashion Forum sin dalla sua prima edizione nel 2022.
 
            Luigi
 Fontanesi
                                    Partner, Greenberg Traurig
 
        Luigi Fontanesi
Partner, Greenberg Traurig
With many years of experience in intellectual property and industrial law, Luigi Fontanesi is a Partner at Greenberg Traurig and Head of the firm’s Intellectual Property Department in Milan. He advises and represents both domestic and international clients in matters involving patents, trademarks, copyright, advertising, and unfair competition. Luigi has deep experience in drafting, negotiating, and setting up domestic and international franchising; master franchising, merchandising, distribution, research; and licensing contracts concerning trademarks, patents, software, register design, industrial design, and know-how. He has developed longstanding experience in advising prominent fashion and luxury brands, supporting them in the design and implementation of more sustainable and ethical business models, brand management strategies aligned with circular economy principles, and ESG-driven communication practices that avoid risks of misleading claims and greenwashing. Luigi works in close collaboration with multidisciplinary and cross-border teams, developing integrated legal strategies for clients operating across the EU, the UK, and other global markets. Luigi has been member of the Advisory Board of the Venice Sustainable Fashion Forum since its first edition in 2022.
Con molti anni di esperienza nel diritto della proprietà intellettuale e nel diritto industriale, Luigi Fontanesi è Partner di Greenberg Traurig e Responsabile del Dipartimento di Proprietà Intellettuale dello studio a Milano. Assiste e rappresenta clienti nazionali e internazionali in questioni riguardanti brevetti, marchi, diritto d’autore, pubblicità e concorrenza sleale. Luigi ha una profonda esperienza nella redazione, negoziazione e strutturazione di contratti di franchising nazionali e internazionali, master franchising, merchandising, distribuzione, ricerca e licenza relativi a marchi, brevetti, software, disegni registrati, design industriale e know-how.
Ha maturato una consolidata esperienza nell’assistenza a importanti marchi del settore moda e lusso, supportandoli nella progettazione e implementazione di modelli di business più sostenibili ed etici, strategie di gestione del marchio in linea con i principi dell’economia circolare e pratiche di comunicazione orientate agli obiettivi ESG, al fine di evitare rischi di comunicazioni fuorvianti e di greenwashing. Luigi collabora strettamente con team multidisciplinari e transnazionali, sviluppando strategie legali integrate per clienti che operano nell’UE, nel Regno Unito e in altri mercati globali.
Luigi è membro dell’Advisory Board del Venice Sustainable Fashion Forum sin dalla sua prima edizione nel 2022.
 
            Adele
 Fusi
                                    Senior Consultant, TEHA Group
 
        Adele Fusi
Senior Consultant, TEHA Group
Adele Fusi is a Senior Manager with almost ten years of experience, six of which she spent in the Sustainability team at TEHA.
Her work involves guiding organisations in the development of sustainability sector studies and strategic plans, report writing, planning and managing stakeholder engagement activities, analysing the most strategic trends in reference scenarios, defining and delivering sustainability training, and integrating governance and risk management systems to manage sustainability in companies.
Thanks to her passion for environmental issues and her technical academic training in Energy Engineering and Sustainable Energy Technologies, she specialised in climate change issues, which have taken a prominent role in her professional activities.
Before joining TEHA, she contributed her expertise to international strategy consulting networks such as EY and Accenture.
Adele Fusi è una Senior Manager con quasi dieci anni di esperienza, di cui sei trascorsi nel team Sustainability presso TEHA.
Il suo lavoro consiste nel guidare le organizzazioni nell’elaborazione di studi di settore e piani strategici di sostenibilità, la stesura di report, la pianificazione e la gestione di attività di coinvolgimento degli stakeholder, l’analisi dei trend più strategici negli scenari di riferimento, la definizione e l’erogazione di percorsi di formazione sulla sostenibilità, l’integrazione dei sistemi di governance e di gestione del rischio per gestire la sostenibilità nelle aziende.
Grazie alla sua passione per le questioni ambientali e alla sua formazione accademica tecnica in Ingegneria energetica e Sustainable Energy Technologies, si è specializzata sulle questioni legate ai cambiamenti climatici, che hanno assunto un ruolo di primo piano nelle sue attività professionali.
Prima di entrare in TEHA, ha contribuito con la sua esperienza a network internazionali di consulenza strategica, come EY e Accenture.
 
            Marzia
 Gallinaro
                                    Quality System and Sustainability Manager, 3B
 
        Marzia Gallinaro
Quality System and Sustainability Manager, 3B
Marzia Gallinaro, environmental engineer with over 20 years of experience in consulting, design, and auditing of integrated management systems (environment, quality, health and safety, energy, sustainability). She is a registered member of the Treviso Board of Engineers and has served as Lead Auditor for numerous certification bodies, specializing in ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001, ISO 50001, and ISO 39001 standards.
Since 2021, she has been the Quality System Manager at 3B, and since 2022 she has also held the role of Sustainability Manager.
Marzia Gallinaro, ingegnere ambientale con oltre 20 anni di esperienza nella consulenza, progettazione e audit di sistemi di gestione integrati (ambientale, qualità, sicurezza, energia, sostenibilità). È iscritta all’Albo degli Ingegneri di Treviso e ha ricoperto incarichi come Lead Auditor per numerosi enti di certificazione, specializzandosi negli schemi ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001, ISO 50001, ISO 39001.
Dal 2021 è Quality System Manager presso 3B, assumendo dal 2022 anche il ruolo di Sustainability Manager.
 
            Michele
 Gasparini
                                    Vicepresident for Sustainability, ANFAO
 
        Michele Gasparini
Vicepresident for Sustainability, ANFAO
Michele Gasparini is Vice President of ANFAO with a mandate for ESG Sustainability and Plant Director at Trenti Industria Occhiali, part of the Kering Eyewear Group.
He holds a degree in Management Engineering from the University of Udine and has extensive experience in corporate reorganization and industrial growth within major international groups, with a strong focus on complexity management, operational efficiency, and sustainability.
After nearly a decade at Safilo, where he held positions of increasing responsibility within the supply chain across the Longarone and Suzhou plants, he led the restructuring and relaunch of a footwear manufacturing company in the Riviera del Brenta district, later acquired by the LVMH Group.
In 2018, he rejoined the eyewear industry with Kering Eyewear, contributing to the integration of the supply chain of the French facility dedicated to Cartier eyewear production. Since 2020, he has been Plant Director of Trenti Industria Occhiali, leading a major growth and reorganization phase that has doubled the company’s turnover and workforce.
In December 2023, he was appointed to the Presidency Council of ANFAO (National Association of Optical Goods Manufacturers) as Vice President for ESG Sustainability
Michele Gasparini è Vicepresidente di ANFAO con delega alla Sostenibilità ESG e Plant Director di Trenti Industria Occhiali, parte del gruppo Kering Eyewear.
Laureato in Ingegneria Gestionale presso l’Università di Udine, ha maturato una solida esperienza nella riorganizzazione aziendale e nella crescita industriale all’interno di grandi gruppi, con particolare attenzione alla gestione della complessità, all’efficienza operativa e alla sostenibilità.
Dopo quasi dieci anni in Safilo, dove ha ricoperto ruoli di crescente responsabilità nella supply chain tra gli stabilimenti di Longarone e Suzhou, ha guidato la riorganizzazione di una realtà manifatturiera del distretto calzaturiero della Riviera del Brenta entrata nel gruppo LVMH.
Dal 2018 è rientrato nel settore dell’occhialeria con Kering Eyewear, contribuendo all’integrazione della supply chain dello stabilimento francese dedicato alla produzione di occhiali Cartier, per poi assumere la direzione di Trenti Industria Occhiali, dove ha guidato un’importante fase di crescita e trasformazione, raddoppiando fatturato e occupazione.
Nel dicembre 2023 è stato eletto nel Consiglio di Presidenza di ANFAO come Vicepresidente con delega alla Sostenibilità ESG.
 
            Flavio Augusto
 Gentile
                                    Founder & CEO, Rea space
 
        Flavio Augusto Gentile
Founder & CEO, Rea space
CEO and Co-founder of REA Space, a startup based in Puglia developing space technologies and advanced wearable systems for astronauts and high-performance terrestrial applications. With a background in high-tech fabrics and product innovation, he led the design and development of EMSi, the first European intravehicular suit tested in orbit during SpaceX’s Ax-3 mission. Today, he coordinates projects that bridge space and sports, aiming to bring space technologies into everyday life.
CEO e co-fondatore di REA Space, startup pugliese attiva nello sviluppo di tecnologie spaziali e wearable avanzati per astronauti e applicazioni terrestri ad alte prestazioni. Con un background high-tech fabrics e product innovation, ha guidato il design e la realizzazione di EMSi, la prima tuta intra-veicolare europea testata in orbita sulla missione Ax-3 di SpaceX. Oggi coordina progetti che uniscono spazio e sport, con l’obiettivo di trasferire le tecnologie spaziali nella vita quotidiana.
 
            Serena
 Giacomin
                                    Scientific Director, Italian Climate Network
 
        Serena Giacomin
Scientific Director, Italian Climate Network
Serena Giacomin is the Scientific Director of the Italian Climate Network. She is a physicist and climatologist, as well as a meteorologist at Meteo Expert, certified under World Meteorological Organization standards. She hosts weather segments and environmental programs on television networks and major national radio stations. She is the author of “Missione Aria Pulita” (EdizioniAmbiente, 2023), “Pinguini all’Equatore. Non tutto ciò che senti sul clima è vero” (DeAgostini, 2020), and “Meteo che scegli, tempo che trovi” (Imprimatur, 2018). She is a lecturer and science communicator, a trainer for De Agostini Scuola (Mondadori Group), and the Scientific Director of Educazione Climatica and SOS Clima, training programs for teachers of all school levels.
Serena Giacomin è Direttrice scientifica dell’Italian Climate Network. È fisica e climatologa, oltre ad essere meteorologa di Meteo Expert, certificata secondo normativa World Meteorological Organization. Conduce le rubriche meteo e di approfondimento ambientale sulle reti televisive e sulle principali radio nazionali. Autrice di “Missione Aria Pulita” (EdizioniAmbiente 2023), “Pinguini all’Equatore. Non tutto ciò che senti sul clima è vero” (DeAgostini 2020), “Meteo che scegli, tempo che trovi” (Imprimatur 2018). Docente e divulgatrice scientifica, formatrice di De Agostini Scuola, gruppo Mondadori; direttrice scientifica di Educazione Climatica e SOS Clima, corsi di formazione per docenti di ogni ordine e grado.
 
            Enrico
 Giovannini
                                    Scientific Director, Alleanza Italiana per lo Sviluppo Sostenibile - ASviS
 
        Enrico Giovannini
Scientific Director, Alleanza Italiana per lo Sviluppo Sostenibile - ASviS
Professor of Economic Statistics at the University of Rome “Tor Vergata”, he teaches Public Management at LUISS Guido Carli University. He served as Minister for Sustainable Infrastructures and Mobility in the Draghi Cabinet from February 2021 to October 2022, and is Co-Founder and Scientific Director of the Italian Alliance for Sustainable Development (ASViS). He previously served as Spokesperson of Minister of Labor and Social Policies (April 2013-Feb. 2014), President of the Italian Statistical Institute – ISTAT (2009-2013), and Chief Statistician at the OECD (2001-2009).
Professore ordinario di Statistica Economica all’Università di Roma “Tor Vergata” e docente di Public Management all’Università LUISS Guido Carli. Già Ministro delle Infrastrutture e della mobilità sostenibili nel Governo Draghi dal febbraio 2021 ad ottobre 2022, è Co-fondatore e Direttore Scientifico dell’Alleanza Italiana per lo Sviluppo Sostenibile (ASviS). In precedenza è stato Ministro del Lavoro e delle Politiche Sociali (aprile 2013-febbraio 2014); Presidente dell’Istituto Nazionale di Statistica – ISTAT (2009-2013); Chief Statistician dell’OCSE (2001-2009).
 
            Javier
 Goyeneche
                                    President & Founder, Ecoalf
 
        Javier Goyeneche
President & Founder, Ecoalf
Javier Goyeneche is the Founder of ECOALF, a sustainable fashion brand that uses recycled products.
He started his career in 1995, when he founded Fun & Basics, specializing in contemporary fashion handbags and accessories. He embarked on a mission to create an entirely new concept that would combine his design sensibility and understanding of the fashion consumer with the latest in recycled materials. In 2012 he launched ECOALF. Under his leadership, the company has grown steadily and now produces a full sustainable lifestyle collection of outerwear, swimwear, casual apparel, yoga, footwear and accessories. In 2012, he oversaw the opening of an integrated ECOALF concept store, showroom and head office in Madrid.
He has been awarded the Schwab Foundation’s social innovators of the year 2020 for “revolutionizing the fashion industry and leading the shift towards a sustainable future”.
In July 2022, Ecoalf was officially recognized as one of B Corp’s “Best for the World”, positioning the brand in the top 5% of the 5,000 B Corps across the globe in the environment category.
Javier Goyeneche è il fondatore di ECOALF, un marchio di moda sostenibile che utilizza prodotti riciclati.
Ha iniziato la sua carriera nel 1995, quando ha fondato Fun & Basics, specializzato in borse e accessori di moda contemporanea. Successivamente, ha intrapreso una missione per creare un concetto completamente nuovo che combinasse la sua sensibilità per il design e la conoscenza del consumatore di moda con le ultime innovazioni nei materiali riciclati. Nel 2012 ha lanciato ECOALF.
Sotto la sua guida, l’azienda è cresciuta costantemente e oggi produce una collezione completa di lifestyle sostenibile che include capispalla, costumi da bagno, abbigliamento casual, yoga, calzature e accessori.
Nel 2012 ha supervisionato l’apertura di un concept store ECOALF integrato con showroom e sede principale a Madrid.
È stato insignito del premio “Social Innovators of the Year 2020” dalla Schwab Foundation per “aver rivoluzionato l’industria della moda e guidato il cambiamento verso un futuro sostenibile”.
Nel luglio 2022, ECOALF è stata ufficialmente riconosciuta come una delle “Best for the World” di B Corp, posizionandosi tra il 5% dei migliori 5.000 B Corps al mondo nella categoria ambiente.
 
            Jonathan
 Hall
                                    Managing Partner, Kantar
 
        Jonathan Hall
Managing Partner, Kantar
Jonathan Hall is Managing Partner of Kantar’s Sustainable Transformation Practice.
He is responsible for leading the team, solution development, thought leadership and business management for all of Kantar’s client work across the world.
Hall is also on the Executive Council for the Future of Marketing Initiative at the Said Business School, University of Oxford, as well as the Advisory Group for the Disrupting Marketing for Sustainability course at the Cambridge Institute for Sustainability Leadership. He is a Non-Executive Director on the Main Board of both the water charity, Water Unite, and the Market Research Society, on the Leadership team of the Insight Climate Collective, a long-standing member of the editorial board of the International Journal of Brand Management, and a Fellow of the RSA.
Hall has has over 25 years’ experience of creating breakthrough brand, innovation and consumer strategies, and has led businesses in the UK, France and East & West-Coast US: in the fields of innovation, design, communications, brand development and consumer insight.
Jonathan Hall è Managing Partner della pratica di trasformazione sostenibile di Kantar.
È responsabile della guida del team, dello sviluppo di soluzioni, della leadership di pensiero e della gestione del business per tutto il lavoro dei clienti di Kantar in tutto il mondo.
Hall fa anche parte del Consiglio esecutivo della Future of Marketing Initiative della Said Business School dell’Università di Oxford e del gruppo consultivo del corso Disrupting Marketing for Sustainability del Cambridge Institute for Sustainability Leadership. È direttore non esecutivo del consiglio di amministrazione dell’associazione benefica Water Unite e della Market Research Society, fa parte del team di leadership dell’Insight Climate Collective, è membro di lunga data del comitato editoriale dell’International Journal of Brand Management ed è Fellow della RSA.
Hall ha oltre 25 anni di esperienza nella creazione di strategie di marca, di innovazione e di consumo innovative, e ha diretto aziende nel Regno Unito, in Francia e negli Stati Uniti, nei settori dell’innovazione, del design, della comunicazione, dello sviluppo del marchio e del consumer insight.
 
            Edoardo
 Iannuzzi
                                    Chief Innovation Officer & Co Founder, ACBC
 
        Edoardo Iannuzzi
Chief Innovation Officer & Co Founder, ACBC
Edoardo Iannuzzi, Co-founder and Chief of Innovation at ACBC, is a leading innovator in the field of design and sustainability applied to fashion. After working as an industrial designer in international firms, he dedicated his career to developing circular solutions for the industry. He teaches Sustainability at the Polytechnic University of Milan and has been recognized by MF Fashion among the 100 Italians reshaping Fashion & Luxury.
Edoardo Iannuzzi, co-fondatore e Chief of Innovation di ACBC, è un importante innovatore nel campo del design e della sostenibilità applicata alla moda.
Dopo aver lavorato come designer industriale in aziende internazionali, ha dedicato la sua carriera allo sviluppo di soluzioni circolari per l’industria.
Insegna Sostenibilità presso il Politecnico di Milano ed è stato riconosciuto da MF Fashion tra i 100 italiani che stanno ridefinendo il settore della Moda e del Lusso.
 
            Giovanni
 Lucchesi
                                    Founder & CEO, PRISM
 
        Giovanni Lucchesi
Founder & CEO, PRISM
Giovanni Mario Lucchesi is the Founder and CEO of PRISM – a Benefit Corporation.
He holds a degree in International Relations and has extensive experience in volunteering and international cooperation across Africa and Asia, where he coordinated educational and tailoring projects in vulnerable contexts.
Upon returning to Italy, he founded PRISM, the first social laboratory in Lombardy dedicated to ethical and sustainable fashion, combining craftsmanship excellence, social inclusion, and upcycling.
In 2024, he conceived and launched the first Italian Repairing Hub, a circular economy model that extends the life of garments, creates local employment, and reduces textile waste.
Through PRISM, he promotes a new business paradigm that integrates environmental sustainability, dignified work, and Italian tailoring quality.
Giovanni Mario Lucchesi è Fondatore e CEO di PRISM – Società Benefit.
Laureato in Relazioni Internazionali, ha maturato una lunga esperienza nel volontariato e nella cooperazione internazionale in Africa e Asia, coordinando progetti formativi e sartoriali in contesti di fragilità.
Rientrato in Italia, ha fondato PRISM, il primo laboratorio sociale della Lombardia dedicato alla moda etica e sostenibile, che unisce manifattura d’eccellenza, inclusione sociale e upcycling.
Nel 2024 ha ideato e avviato il primo Repairing Hub italiano, un modello di economia circolare che prolunga la vita dei capi, genera occupazione locale e riduce gli sprechi tessili.
Attraverso PRISM, promuove un nuovo paradigma d’impresa, capace di coniugare sostenibilità ambientale, lavoro dignitoso e qualità sartoriale made in Italy.
 
            Mario Jorge
 Machado
                                    President, Euratex
 
        Mario Jorge Machado
President, Euratex
Mario Jorge Machado is EURATEX President since June 2024. He has been president of the Textile and Clothing Association of Portugal (ATP) until 2025. He stands out for his strategic leadership in the textile and clothing sector, promoting innovation and sustainability. He represents ATP on the Board of CIP – Confederação Empresarial de Portugal and chairs CIP’s strategic council for the environment and sustainability. Mario Jorge Machado is currently a shareholder and director of “Adalberto Textile Solutions, S.A.”, where he applies advanced management practices to boost competitiveness and innovation.
Mario Jorge Machado è Presidente di EURATEX dal giugno 2024. È stato presidente dell’Associazione Tessile e dell’Abbigliamento del Portogallo (ATP) fino al 2025. Si distingue per la sua leadership strategica nel settore tessile e dell’abbigliamento, promuovendo innovazione e sostenibilità. Rappresenta l’ATP nel Consiglio di Amministrazione della CIP – Confederação Empresarial de Portugal e presiede il Consiglio Strategico della CIP per l’Ambiente e la Sostenibilità. Attualmente, Mario Jorge Machado è azionista e direttore di “Adalberto Textile Solutions, S.A.”, dove applica pratiche di gestione avanzate per rafforzare la competitività e l’innovazione.
 
            Shahriare
 Mahmood
                                    Chief Product & Sustainability Officer, Spinnova
 
        Shahriare Mahmood
Chief Product & Sustainability Officer, Spinnova
Dr. Shahriare Mahmood is a sustainability enthusiast and professional in the fashion industry. With over two decades of technical expertise and professional experience across nearly all stages of the textile-apparel value chain, he has established himself as a sustainability envoy within the industry. He leverages his chemical engineering background to optimize processes for environmental sustainability and proponent for product sustainability as part of total sustainability. As circular economy specialist, he integrates these concepts into the supply chain and contributes to green economy policies. He remains well-versed in the global concerns surrounding environmental pollution and social compliance within the fashion industry.
Il Dott. Shahriare Mahmood è un professionista appassionato di sostenibilità nel settore della moda. Con oltre vent’anni di esperienza tecnica e gestionale che abbracciano quasi tutte le fasi della filiera tessile e dell’abbigliamento, si è affermato come un vero e proprio ambasciatore della sostenibilità all’interno dell’industria. Grazie alla sua formazione in ingegneria chimica, lavora per ottimizzare i processi produttivi in chiave ambientale e promuovere la sostenibilità dei prodotti come parte integrante di una strategia di sostenibilità complessiva. In qualità di esperto di economia circolare, integra questi principi nelle catene di fornitura e contribuisce allo sviluppo di politiche per un’economia verde. È inoltre profondamente impegnato nell’affrontare le sfide globali legate all’inquinamento ambientale e alla conformità sociale nel mondo della moda.
 
            Mickaël Maniez
Head of Sustainable Supply Chain, Kering
 
        Mickaël Maniez
Head of Sustainable Supply Chain, Kering
Mickaël Maniez is Head of Sustainable Supply Chain in Kering since May 2023. He works at Kering since 2012 with different roles related to supply chain management and transformation including an experience in the Ready-to-Wear department of Saint Laurent.
He supports the implementation and adherence of Kering Standards and industrial programs in Kering Luxury Houses, with the aim to decreasing environmental impact. He also represents Kering at the Fashion Pact – European Accelerator.
Together with his team, he works on environmental data of suppliers, checks adherence to Kering environmental standards, develops specific program linked to leather materials including traceability and develops programs for the supply chain towards energy, water, wastes and climate change topics. 
Mickaël Maniez è Head of Sustainable Supply Chain in Kering dal maggio 2023. Lavora in Kering dal 2012, ricoprendo diversi ruoli legati alla gestione e alla trasformazione della catena di fornitura, inclusa un’esperienza nel dipartimento Ready-to-Wear di Saint Laurent.
Supporta l’implementazione e il rispetto degli Standard Kering e dei programmi industriali all’interno delle Maison del gruppo, con l’obiettivo di ridurre l’impatto ambientale. Inoltre, rappresenta Kering presso il Fashion Pact – European Accelerator.
Insieme al suo team, si occupa dei dati ambientali dei fornitori, verifica la conformità agli standard ambientali di Kering, sviluppa programmi specifici legati ai materiali in pelle (inclusa la tracciabilità) e promuove iniziative nella catena di fornitura in ambiti quali energia, acqua, rifiuti e cambiamenti climatici.
 
            Alice
 Marcato
                                    Cluster Manager, Rete Innovativa Regionale Face Design
 
        Alice Marcato
Cluster Manager, Rete Innovativa Regionale Face Design
Alice Marcato is the Technical Director of Politecnico Calzaturiero, a center for training, research & development, and services for the fashion and footwear industry.
She is responsible for the design, management, and coordination of technical training programs, as well as research and technology transfer projects focused on process, product, and organizational innovation at regional, national, and European levels.
She also serves as Cluster Manager of the RIR Face Design, is a member of the Steering Committee of the TCLF Skills Alliance, and part of the Expert Team of the Education Committee of Confindustria Moda/Accessories Division.
Alice Marcato è Direttore Tecnico del Politecnico Calzaturiero, ente di formazione, ricerca e sviluppo e servizi per il settore Moda–Calzatura.
È responsabile della progettazione, direzione e coordinamento di progetti formativi in ambito tecnico, nonché di progetti di ricerca e trasferimento tecnologico legati all’innovazione di processo, di prodotto e dei modelli organizzativi, a livello regionale, nazionale ed europeo.
Ricopre inoltre il ruolo di Cluster Manager della RIR Face Design, è membro dello Steering Committee di TCLF Skills Alliance e parte del team esperti del Comitato Education di Confindustria Moda/Accessori Moda.
 
            Luca
 Mari
                                    Professor, Industrial Engineering and Information Engineering, Università Carlo Cattaneo – LIUC
 
        Luca Mari
Professor, Industrial Engineering and Information Engineering, Università Carlo Cattaneo – LIUC
Luca Mari is a Full Professor of Measurement Science at the School of Industrial Engineering, LIUC – Università Cattaneo in Castellanza (VA), where he teaches Experimental Data Analysis and Statistics, Design for Dynamic Systems, and Digital Thinking.
His research focuses on Measurement Science and its connections with Information and Communication Technologies, and he is the author of numerous scientific publications. He is also actively involved in outreach activities on digital culture and artificial intelligence for schools, companies, and various organizations.
He is an expert of the International Electrotechnical Commission (IEC) in WG2 (VIM) of the Joint Committee for Guides in Metrology (JCGM), President of the Society for the Study of Measurement (SSM), and Chair of the Task Group on Fundamental Concepts in Metrology (CCU-TG-FCM).
He serves as Cultural Director of idea.lab, the Territorial Laboratory for Employability of the Province of Varese, and is the designer and lead developer of STGraph, a software engine for dynamic systems simulation.
Professor Mari has also served on the editorial boards of Measurement and Metrology and Measurement Systems, and has acted as a reviewer for numerous international journals in measurement science, philosophy of science, and psychometrics.
Luca Mari è Professore Ordinario di Scienza della Misurazione presso la Scuola di Ingegneria Industriale dell’Università Cattaneo – LIUC di Castellanza (VA), dove insegna Analisi dei Dati Sperimentali e Statistica, Progettazione per Sistemi Dinamici e Digital Thinking.
Svolge attività di ricerca sulla Scienza della Misurazione e sulle sue relazioni con le Scienze e Tecnologie dell’Informazione, ed è autore di numerose pubblicazioni scientifiche. È inoltre impegnato in attività di divulgazione sulla cultura digitale e sull’intelligenza artificiale presso scuole, aziende e organizzazioni.
È esperto dell’International Electrotechnical Commission (IEC) nel gruppo WG2 (VIM) del Joint Committee for Guides in Metrology (JCGM), Presidente della Society for the Study of Measurement (SSM) e Chair del Task Group on Fundamental Concepts in Metrology (CCU-TG-FCM).
È Direttore culturale di idea.lab, il Laboratorio Territoriale per l’Occupabilità della Provincia di Varese, e progettista e principale sviluppatore di STGraph, un software per la simulazione di sistemi dinamici.
Ha fatto parte dei comitati editoriali delle riviste Measurement e Metrology and Measurement Systems, e ha collaborato come revisore scientifico per numerose riviste internazionali nei campi della scienza della misurazione, della filosofia della scienza e della psicometria.
 
            Fabio
 Menichini
                                    Senior Manager, Brembo Solutions
 
        Fabio Menichini
Senior Manager, Brembo Solutions
Fabio Menichini is Senior Manager at Brembo Solutions, where he helps companies adopt Artificial Intelligence within their R&D and Quality processes, leveraging Brembo’s extensive expertise and the global network of Brembo Inspiration Labs.
He began his career at Motherson Sumi Systems, where for three years he managed quality and technical development at the Italian facility of this Indian multinational, collaborating with Yamaha, Ducati, and several other leading European brands.
Fabio then joined Piaggio as an electrical designer, where he refined his expertise in design for manufacturing and product development. He later moved to FCA during its global transformation, contributing as a cost engineer to an international program focused on hybrid vehicle development and process optimization.
Two years later, he joined Brembo to help establish the company’s first cost engineering team within its rapidly expanding R&D department, where the groundbreaking SENSIFY project began its journey.
After four years, Fabio was appointed CEO Project Officer, playing a pivotal role in Brembo’s transformation from a component supplier to a solutions provider, and successfully guiding the company through the challenges of the pandemic period.
Fabio Menichini è Senior Manager presso Brembo Solutions, dove supporta le aziende nell’adozione dell’Intelligenza Artificiale all’interno dei processi di Ricerca & Sviluppo e Qualità, facendo leva sull’ampia esperienza di Brembo e sulla rete globale dei Brembo Inspiration Labs.
Ha iniziato la sua carriera in Motherson Sumi Systems, dove per tre anni ha gestito le attività di qualità e sviluppo tecnico nello stabilimento italiano della multinazionale indiana, collaborando con Yamaha, Ducati e numerosi altri importanti marchi europei.
Successivamente è entrato in Piaggio come progettista elettrico, affinando le proprie competenze nel design for manufacturing e nello sviluppo prodotto. In seguito, si è trasferito in FCA durante la fase di trasformazione globale del gruppo, contribuendo come cost engineer a un programma internazionale dedicato allo sviluppo di veicoli ibridi e all’ottimizzazione dei processi.
Due anni dopo è entrato in Brembo per contribuire alla creazione del primo team di cost engineering all’interno del dipartimento R&D, dove ha avuto origine il rivoluzionario progetto SENSIFY.
Dopo quattro anni, Fabio è stato nominato CEO Project Officer, ruolo in cui ha avuto un ruolo chiave nella trasformazione di Brembo da fornitore di componenti a solutions provider, guidando con successo l’azienda attraverso le sfide del periodo pandemico.
 
            Chiara
 Morelli
                                    Sustainable Operations & Product Compliance Director, Prada Group
 
        Chiara Morelli
Sustainable Operations & Product Compliance Director, Prada Group
Chiara Morelli has been Industrial Sustainability Director of Prada Group since January 2023. In this role, she is accountable for implementing sustainability strategy along the Group’s supply chains.
Throughout her professional career, she has gained solid experience in the field of sustainability applied to operations, holding positions of increasing responsibility. She previously worked for 11 years for Kering Group (both at brand – Gucci – and group level) and for 10 years for Fraport AG, where she was appointed Head of Airport Masterplan, contributing to the expansion of the airport. She also spent three years working for RWE Innogy GmbH, handling renewable energies projects in Italy. She started her career in consultancy.
Chiara holds a Degree in Environmental Engineering awarded by the Technische Universität Darmstadt in Germany and by Università degli Studi di Firenze in Italy.
Chiara Morelli è Direttore Industriale Sostenibilità del Gruppo Prada da gennaio 2023. In questo ruolo, è responsabile dell’implementazione della strategia di sostenibilità lungo le catene di fornitura del Gruppo.
Nel corso della sua carriera professionale, ha maturato una solida esperienza nel campo della sostenibilità applicata alle operations, ricoprendo posizioni di crescente responsabilità. In precedenza ha lavorato per 11 anni per il Gruppo Kering (sia a livello di marchio – Gucci – che di gruppo) e per 10 anni per Fraport AG, dove è stata nominata responsabile del Masterplan aeroportuale, contribuendo all’espansione dell’aeroporto. Ha inoltre lavorato per tre anni per RWE Innogy GmbH, occupandosi di progetti di energie rinnovabili in Italia. Ha iniziato la sua carriera nella consulenza.
Chiara ha conseguito una laurea in Ingegneria ambientale presso la Technische Universität Darmstadt in Germania e presso l’Università degli Studi di Firenze in Italia.
 
            Vittorio Emanuele
 Parsi
                                    International Relations Professor, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan
 
        Vittorio Emanuele Parsi
International Relations Professor, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan
Vittorio Emanuele Parsi is a Full Professor of International Relations in the Faculty of Political and Social Sciences at the Catholic University of the Sacred Heart.
He is the Program Director of the Master in International Economics and Politics (MEPIN), a joint venture between the Graduate School of Economics and International Relations (ASERI) and USI (since 2004), and serves as the Scientific Director of ASERI’s Executive Education program (since 2011).
He has given lectures and seminars at numerous universities in Italy and abroad, including Princeton University, Georgetown University (Washington, D.C.), Cornell University (Ithaca, N.Y.), Catholic University of America (Washington, D.C.), St. Anthony’s College (University of Oxford), Université de Saint Joseph (Beirut, Lebanon), Royal University of Phnom Penh (Cambodia), Novosibirsk State University (Russia), and the Kazakh Law Academy (Kazakhstan).
Vittorio Emanuele Parsi è professore ordinario di Relazioni Internazionali nella facoltà di Scienze Politiche e Sociali dell’Università Cattolica del Sacro Cuore.
È program director del Master in Economia e Politiche Internazionali (MEPIN), una joint venture tra l’Alta Scuola di Economia e Relazioni Internazionali (ASERI) e l’USI (2004) ed è Direttore scientifico del programma di Executive Education di ASERI (2011).
Ha tenuto conferenze e seminari in numerose università in Italia e all’estero, tra cui: Princeton University, Georgetown University (Washington, D.C.), Cornell University (Ithaca, N.Y.), Catholic University of America (Washington, D.C.), St. Anthony College (University of Oxford), Université de Saint Joseph (Beirut, Libano) Royal University of Phnom-Penh (Cambodia), Novosibirsk State University (Russia), Kazakh Law Academy (Kazakhstan).
 
            Lara
 Ponti
                                    Vicepresident for Sustainability, Confindustria
 
        Lara Ponti
Vicepresident for Sustainability, Confindustria
Lara Ponti is the Vice President of the Ponti Group, the family company that has been producing vinegar for nine generations. Within the group, she has led innovation processes, including generational transition, digital transformation, and sustainability initiatives. She is also a Member of the Board of Directors of Amref Health Africa – Italy, and, since 2024, Vice President of Confindustria for Environmental Transition and ESG Goals. She began her career working in the Third Sector as an executive in social cooperatives.
Lara Ponti è Vicepresidente del Gruppo Ponti, l’azienda di famiglia che da nove generazioni produce aceto. Nel gruppo ha sviluppato i processi di innovazione, dal passaggio generazionale, alla trasformazione digitale e sostenibile. Inoltre, è Membro del Consiglio di Amministrazione di Amref Health Africa – Italia, e Vicepresidente di Confindustria alla Transizione Ambientale e agli Obiettivi ESG, dal 2024. Ha iniziato la sua carriera lavorando nel Terzo Settore, come dirigente di cooperative sociali.
 
            Rossella Ravagli
Sustainability Director, Armani Group
 
        Rossella Ravagli
Sustainability Director, Armani Group
Rossella Ravagli is Sustainability Director of the Armani Group. Committed with determination and passion in the field of social responsibility and sustainability for over 25 years. After earning a bachelor’s degree in Statistical and Economic Sciences and a master’s degree in Quality Assurance, Ravagli has had considerable experiences in the sustainability field working for different companies and industries. From 2008 to 2020, as “Head of Corporate Sustainability and Responsibility” at Gucci, Ravagli has led the company to achieve internationally recognized leadership in sustainability. Builder of relationships with key global stakeholders and member of numerous sustainability committees and author of articles and publications.
Rossella Ravagli è Direttore della Sostenibilità del Gruppo Armani, impegnata con determinazione e passione nel campo della responsabilità sociale e della sostenibilità da oltre 25 anni. Laureata in Scienze Statistiche ed Economiche e con un Master in Qualità Totale, ha maturato una lunga esperienza nel settore della sostenibilità, lavorando per diverse aziende e industrie. Dal 2008 al 2020, in qualità di Head of Corporate Sustainability and Responsibility presso Gucci, ha guidato l’azienda verso un riconosciuto posizionamento internazionale di leadership nella sostenibilità. Costruttrice di relazioni con i principali stakeholder globali, è membro di numerosi comitati dedicati alla sostenibilità e autrice di articoli e pubblicazioni sul tema.
 
            Andrea Rosso
Sustainability Ambassador, OTB
 
        Andrea Rosso
Sustainability Ambassador, OTB
Curiosity and passion are the two most distinguishing traits of Andrea Rosso’s personality. Born and raised in Bassano del Grappa, Andrea relishes living in his hometown where he can be close to his friends and family, and the lifelong creature comforts that fuel his creativity. Music, graphic art and flea markets are all important pursuits that help him steer his passion to exciting new heights.
Andrea is a descendant of Diesel, so it comes as no surprise that he was instinctively drawn to the fashion business. In preparation, he studied pattern cutting in Padua, Italy, but it was while studying English in California that he discovered a love for nonconformist skills such as graphics, art and a passion for all things vintage. From there, he went on to New York to study Textile Development and Marketing at the Fashion Institute of Technology, and ultimately, to begin conceiving his role inside the family business.
Andrea led the creative development of the Diesel Living collection, initially launched in 2008 as an assortment of home textiles. Today the Diesel Living collection extends the brand’s lifestyle and attitude to a vast world of design, adopting important long-term partnerships with leading players in the interior design field: Moroso for furniture, Lodes for lighting, Scavolini for kitchen and bathroom, Iris Ceramica for ceramic tiles and Berti for wooden flooring, Seletti for home accessories and Mirabello Carrara for home linens.
In 2014 Andrea launched his own fashion project collecting all his passions: MYAR, a collection of used military originals that Andrea procured personally in vintage markets and visited old depots hunting for functional details and fabrics and accessories no longer in production. After being sartorially refashioned, each garment acquires a contemporary fit and brings the history of the past into the present, looking into a future use.
2020 marks a new beginning for Diesel and Andrea, taking on new roles in the form of Diesel Sustainability Ambassador. In January 2020, Diesel launched the brands ‘For Responsible Living’ strategy, a commitment to taking actions for the benefit of current and future generations.
With Andrea’s passion and enthusiasm for a more sustainable future leading the way, the launch of ‘For Responsible Living’ signified the beginning of a meaningful journey for Diesel. Building upon its philosophy and positive disruptive outlook, Diesel formally committed to implementing a responsible business strategy that is respectful of people and the planet.
In 2025, Andrea’s continued commitment to sustainability and his deep-rooted dedication to Diesel led him to take on a new challenge as Sustainability Ambassador for the entire OTB Group. In this strategic role, Andrea is focused on promoting and cultivating a culture of sustainability both within the Group and beyond its borders—acting as a passionate voice for positive change and inspiring a shared responsibility across all areas of the business.
Curiosità e passione sono i due tratti che meglio definiscono la personalità di Andrea Rosso. Nato e cresciuto a Bassano del Grappa, Andrea ama vivere nella sua città natale, dove può restare vicino ad amici, famiglia e alle abitudini di sempre che alimentano la sua creatività. La musica, l’arte grafica e i mercatini vintage sono passioni fondamentali che lo ispirano e lo spingono verso nuove e stimolanti direzioni.
Discendente del mondo Diesel, non sorprende che Andrea sia stato naturalmente attratto dal settore della moda. Dopo aver studiato modellistica a Padova, durante un soggiorno in California per approfondire la lingua inglese scopre un interesse per discipline anticonformiste come la grafica, l’arte e il vintage. Successivamente si trasferisce a New York, dove studia Textile Development and Marketing presso il Fashion Institute of Technology, iniziando così a delineare il proprio ruolo all’interno dell’azienda di famiglia.
Andrea ha guidato lo sviluppo creativo della collezione Diesel Living, lanciata inizialmente nel 2008 come linea di tessili per la casa. Oggi Diesel Living estende lo stile e l’attitudine del brand a un vasto mondo di design d’interni, attraverso partnership di lungo periodo con aziende leader del settore: Moroso per l’arredamento, Lodes per l’illuminazione, Scavolini per cucine e bagni, Iris Ceramica per le superfici ceramiche, Berti per i pavimenti in legno, Seletti per gli accessori casa e Mirabello Carrara per la biancheria domestica.
Nel 2014 Andrea ha lanciato il suo progetto personale, MYAR, una collezione che racchiude tutte le sue passioni: capi militari originali usati, selezionati personalmente nei mercati vintage e nei vecchi depositi, dove ricerca dettagli funzionali, tessuti e accessori non più in produzione. Ogni capo, reinterpretato sartorialmente, acquista una vestibilità contemporanea e porta con sé la storia del passato, proiettandola nel futuro.
Il 2020 segna un nuovo inizio per Diesel e per Andrea, che assume il ruolo di Sustainability Ambassador del brand. Nello stesso anno Diesel lancia la strategia “For Responsible Living”, un impegno concreto verso un futuro più sostenibile a beneficio delle generazioni presenti e future.
Grazie alla passione e all’entusiasmo di Andrea per un domani più responsabile, il lancio di questa strategia rappresenta l’inizio di un percorso significativo per il marchio, fondato su una filosofia di innovazione positiva e sostenibile.
Nel 2025, la dedizione costante di Andrea alla sostenibilità e il suo profondo legame con Diesel lo portano ad accettare una nuova sfida come Sustainability Ambassador per l’intero gruppo OTB. In questo ruolo strategico, Andrea promuove e diffonde una cultura della sostenibilità all’interno del Gruppo e oltre i suoi confini, agendo come voce appassionata del cambiamento positivo e ispirando una responsabilità condivisa in ogni area del business.
 
            Francesca
 Rulli
                                    Co-Founder, Ympact
 
        Francesca Rulli
Co-Founder, Ympact
Francesca Rulli is the Founder and CEO of Process Factory and 4sustainability®, and Co-founder of Ympact Società Benefit and YHub. For over 15 years, she has been dedicated to sustainable fashion, fostering the integration of science, technology, and innovation across fashion and luxury supply chains.
She created 4sustainability®, a globally recognized system for ESG performance validation, and collaborates with leading international initiatives such as ZDHC and Monitor for Circular Fashion (SDA Bocconi).
Author of Fashionisti consapevoli. Vademecum della moda sostenibile (D. Flaccovio Editore, 2022) and speaker of the TEDx talk How to Reset Fashion: a New Sustainable Era (2023), since 2025 she has been contributing to Il Fatto Quotidiano with the column Moda e Stile.
Based in Florence, Francesca draws inspiration from her city’s blend of creativity, beauty, and craftsmanship to envision a more responsible and innovative fashion industry.
Francesca Rulli è Founder e CEO di Process Factory e 4sustainability®, Co-founder di Ympact Società Benefit e YHub. Da oltre 15 anni si dedica alla moda sostenibile, promuovendo l’integrazione tra scienza, tecnologia e filiere fashion & luxury.
Ha ideato 4sustainability®, sistema di validazione delle performance ESG riconosciuto a livello internazionale, e collabora con tavoli globali come ZDHC e Monitor for Circular Fashion (SDA Bocconi).
Autrice del libro Fashionisti consapevoli. Vademecum della moda sostenibile (D. Flaccovio Editore, 2022) e del TEDx How to Reset Fashion: a New Sustainable Era (2023), dal 2025 cura la rubrica “Moda e Stile” per Il Fatto Quotidiano. Vive e lavora a Firenze, città che ispira la sua visione di una moda più responsabile e innovativa.
 
            Mauro
 Sampellegrini
                                    Director of Research, Innovation, and Sustainability, Confindustria Moda
 
        Mauro Sampellegrini
Director of Research, Innovation, and Sustainability, Confindustria Moda
Mauro Sampellegrini is Manager for Research, Innovation and Sustainability at Confindustria Moda. He coordinates European projects and initiatives on digital transition, industrial innovation and sustainability, fostering collaboration between companies, research centres and institutions. He is engaged in policy dialogue with regional, national and EU authorities and contributes as an expert to European research and innovation programmes.
Mauro Sampellegrini è Manager Ricerca, Innovazione e Sostenibilità di Confindustria Moda. Coordina progetti europei e iniziative dedicate alla transizione digitale, all’innovazione industriale e alla sostenibilità, con un focus sulla collaborazione tra imprese, centri di ricerca e istituzioni. È attivo nelle politiche di settore a livello nazionale ed europeo e partecipa come esperto in programmi UE per la ricerca e l’innovazione.
 
            Luca
 Sburlati
                                    President, Confindustria Moda
 
        Luca Sburlati
President, Confindustria Moda
Luca Sburlati is the Chief Executive Officer and a minority shareholder of Pattern. Since the company’s listing on the Euronext Growth segment in 2019, the Pattern Group has embarked on an acquisition strategy, integrating 12 companies across 8 different Italian regions, thereby creating the first Italian Hub for Luxury Design and Production, which in 2024 exceeded €125 million in revenue.
He previously worked within the Azimut-Benetti Group as CEO of the Atlantis brand and gained managerial experience in HR and Training at major international companies.
For over 20 years, he has held various positions within Confindustria, including Vice President for Innovation for SMEs at the Unione Industriali di Torino, where he currently serves as a member of the General Council and Coordinator of the Lifestyle supply chain.
As of 2025, he is the National President of Confindustria Moda for the 2025–2029 term.
Luca Sburlati è Amministratore Delegato e azionista di minoranza di Pattern. Dal 2019, con la quotazione in Borsa sul segmento Euronext Growth, il Gruppo Pattern ha avviato un percorso di acquisizioni, integrando 12 aziende in 8 diverse regioni italiane, creando il primo Polo Italiano della Progettazione e Produzione di Lusso, che nel 2024 ha superato i 125 milioni di euro di fatturato.
In passato ha lavorato nel gruppo Azimut-Benetti come CEO del marchio Atlantis e ha maturato esperienze direttive nell’ambito HR/Training in importanti aziende internazionali.
Da oltre 20 anni ricopre ruoli confindustriali, tra cui la Vicepresidenza con delega all’innovazione per le PMI dell’Unione Industriali di Torino, di cui è attualmente membro del Consiglio Generale e Coordinatore della filiera Lifestyle.
Dal 2025 è Presidente nazionale di Confindustria Moda per il quadriennio 2025-2029.
 
            Flavio
 Sciuccati
                                    Partner & Director Global Fashion Unit, TEHA Group
 
        Flavio Sciuccati
Partner & Director Global Fashion Unit, TEHA Group
Since 2013 Partner of The European House – Ambrosetti, Flavio Sciuccati is Director of the Industrial Strategy and Policy practice as well as Responsible of the Global Fashion Unit (B.U. founded by him in 2009 to provide qualified services to all companies  of the Textile, Fashion and Luxury sector at both a national and international level).
Flavio joined The European House – Ambrosetti in 2004 as head of Management Consulting primarily focused on the Italian manufacturing and supply chain industry. He led major strategic projects (industrial scenarios, competitiveness analysis of Italian factories and “made in Italy” districts, alliances between industrial players, etc.) as well as more operational projects (management of business portfolio, redesign of industrial systems, improvement of operational performances, etc.) in collaboration with both leading corporations (national and international with operations located in Italy) and innumerable small-and-medium-sized companies.
Its main customers include Gucci, Bottega Veneta, Gianni Versace, Christian Dior, Fendi and others in the Fashion & Luxury sector and also Ferrari, Brembo, Ducati in the mechanical sector; in addition, many SMEs in the various Italian and International supply chains.
With a degree in Nuclear Physics from the University of Milan in 1983, he was a researcher for four years, first at the Italian Institute for Nuclear Physics (INFN) and later for the SAES Getters Group.
In order to extend his sphere of expertise into the management area, he received an Executive MBA from the SDA Bocconi-School of Management in Milan, following which he definitively chose the world of consulting in 1990, focusing initially on the application in Italy of the most modern and innovative Japanese production techniques based on the Toyota Just in Time model (RDA-Gruppo Telos, 1990 and JMAC-Considi, 1991-1996).
Subsequently, in 1997, he founded a consulting boutique (Assist Consulting 1997-2003), specializing in particular on small and medium-sized companies with special attention on the Textile, Fashion and Luxury sector and, more generally, on all “Made in Italy” and Italian “lifestyle” sectors.
Until 2004 he was also temporary professor of Technology Management and Competition at Bocconi University and continues to be a visiting professor in the faculties of Technology and Production and Master of Fashion, Experience and Design at the SDA Bocconi in Milan.
He is the author of numerous publications on industrial strategy, including the book, Riprogettare il Sistema di Produzione, published by Il Sole 24 Ore in 1984 (in collaboration with Minoru Tanaka).
In 2016 he collaborated with Nicola Misani and Paola Varacca Capello in the book “Product Development and Merchandising”, published by Egea S.p.a. (Bocconi University publishing company).
He has been married to Claudia since 2005 and has four beautiful sons:  Sara, Federica, Francesco ed Ilaria.
Flavio Sciuccati è, dal gennaio 2013, Senior Partner di The European House – Ambrosetti Spa e membro del Comitato Soci e del Consiglio di Amministrazione. È responsabile in senso orizzontale della practice Industria, Organizzazione e Sviluppo dell’intero gruppo e, in senso verticale, della Business Unit Global Fashion & Luxury che riguarda l’intera value-chain, da monte a valle, dei diversi comparti del settore a livello internazionale (con presidi diretti anche in Asia e Stati Uniti).
Entrato in The European House-Ambrosetti nel 2004 per ricoprire l’area di responsabilità della Consulenza Direzionale rivolta principalmente al settore manifatturiero Italiano, ha dato vita e guidato importanti progetti di natura sia strategica (scenari industriali, competitività delle Filiere e dei Distretti “made in Italy”, alleanze tra soggetti industriali, ecc.) che operativa (gestione del portafoglio dei business, ridisegno dei sistemi industriali, miglioramento delle performance operative, ecc.) al fianco sia di Grandi Imprese (nazionali e multinazionali con presenza nelle Operations e Supply Chains del nostro Paese) che di moltissime PMI (veri e propri “miracoli industriali” di successo con assetti da “multinazionali tascabili” posizionate nei segmenti ad alto valore aggiunto e fortemente esportatrici).
La traiettoria professionale di Flavio è assolutamente originale e trasversale: si è laureato in Fisica Nucleare nel 1983 all’Università degli Studi di Milano, è stato per quattro anni Ricercatore, dapprima presso l’Istituto nazionale di Fisica Nucleare (INFN) e successivamente presso il gruppo SAES Getters, leader nel settore delle tecnologie del vuoto, per ampliare la propria sfera di competenze anche in ambito business si è diplomato Executive MBA nel 1989 alla SDA Bocconi – School of Management di Milano, è approdato quindi, definitivamente, al mondo del Management Consulting nel 1990, focalizzandosi per i primi sette anni sul suo primo vero “amore professionale”: l’applicazione in Italia delle più moderne ed innovative tecniche produttive giapponesi d’ispirazione modello Toyota (RDA-Gruppo Telos, 1990, e Jmac-Considi, 1991-1996), successivamente, nel 1997, ha dato vita ad una “boutique della consulenza” (Assist Consulting, 1997-2003) specializzandosi maggiormente sul mondo delle Imprese PMI e mettendo la propria passione e competenza sempre più a disposizione del secondo “amore professionale” del suo curriculum: il settore del Tessile, Moda e Lusso e più in generale di tutti i settori del “made in Italy” e del “Lifestyle”.
Oggi, Flavio è uno dei più strenui difensori e propositori a livello internazionale del “made in Italy” e opera sul campo con Imprese e Istituzioni per sostenerne lo sviluppo industriale.
È stato anche Professore a contratto di Gestione della Tecnologia e della Competizione presso l’Università Bocconi fino al 2004 ed è tuttora docente esterno delle Faculty dell’Area Tecnologia e Produzione e del Master in Fashion, Experience and Design della SDA Bocconi di Milano.
È autore di un elevato numero di pubblicazioni sui temi di strategia industriale e nel 1994 ha pubblicato un libro di notevole successo tra gli addetti ai lavori dal titolo “Riprogettare il Sistema di Produzione”, Ed. Il Sole 24 Ore (scritto a 4 mani con il collega e grande amico Ing. Minoru Tanaka).
È sposato con Claudia ed ha quattro splendidi figli: Sara, Federica, Francesco ed Ilaria.
 
            Andrea
 Sianesi
                                    Professor of Operations and Supply Chain Management, Politecnico di Milano
 
        Andrea Sianesi
Professor of Operations and Supply Chain Management, Politecnico di Milano
Andrea Sianesi is a Full Professor at the Politecnico di Milano, where he teaches Management of Logistics and Production Systems in the Management Engineering degree program and Supply Chain Management in the School of Management’s master and corporate courses.
Throughout his career, he has also taught at SDA Bocconi, Bocconi University, the University of Brescia, and Tongji University in Shanghai, and has served as a visiting professor in PhD, MBA, and Executive MBA programs at Wuhan University, Xi’an Jiaotong University, HSE University in St. Petersburg, and the East China University of Science and Technology.
He is a member of the GEV (Expert Evaluation Group) for the Knowledge Valorization area within Italy’s National Research Quality Assessment (VQR). He serves as the Politecnico di Milano’s representative for the PNRR MUSA Ecosystem (with a budget of approximately €28 million) and, at the ecosystem level, as Head of Spoke 3 – Deep Tech Innovation & Entrepreneurship (budget of approximately €32 million).
He holds several managerial roles at the Politecnico di Milano and within other public institutions, and is a member of the advisory boards of several international business schools across Europe and Asia.
He is also Chairman of the EQUIS (European Quality Improvement System) accreditation committees for EFMD (European Foundation for Management Development) and AMBA-BGA (Association of MBAs – Business Graduates Association).
Since 2017, he has been an Officer of the Order of Merit of the Italian Republic.
Andrea Sianesi è Professore Ordinario al Politecnico di Milano, dove insegna Gestione dei sistemi logistici e produttivi nel corso di Laurea in Ingegneria Gestionale e Supply Chain Management nei master e nei corsi corporate della business school.
Nel corso della sua carriera ha insegnato anche presso la SDA Bocconi, l’Università Bocconi, l’Università degli Studi di Brescia e l’Università Tongji di Shanghai, oltre ad aver ricoperto incarichi di visiting professor in programmi di PhD, MBA ed Executive MBA presso le università di Wuhan, Xi’an Jiaotong, HSE San Pietroburgo ed East China University of Science and Technology.
Fa parte del GEV (Gruppo di Esperti della Valutazione) dell’area Valorizzazione della conoscenza per la VQR (Valutazione della Qualità della Ricerca) nazionale. È responsabile per il Politecnico di Milano dell’Ecosistema PNRR MUSA (con un budget di circa 28 milioni di euro) e, a livello di ecosistema, è responsabile dello Spoke 3 – Deep Tech Innovation & Entrepreneurship (budget di circa 32 milioni di euro).
Ricopre diversi incarichi gestionali presso il Politecnico e altre Pubbliche Amministrazioni, ed è membro di advisory board di numerose business school internazionali in Europa e Asia.
È inoltre Chairman delle commissioni di accreditamento EQUIS (European Quality Improvement System) per EFMD (European Foundation for Management Development) e per AMBA-BGA (Association of MBAs – Business Graduates Association).
Dal 2017 è Ufficiale dell’Ordine “al Merito della Repubblica Italiana”.
 
            Luca
 Solca
                                    Managing Director, Luxury Goods, Sanford C. Bernestein
 
        Luca Solca
Managing Director, Luxury Goods, Sanford C. Bernestein
Luca Solca is a global luxury goods analyst at Bernstein. He has over 30 years’ experience in the luxury goods sector. Throughout his career he has been one of the top luxury goods analysts in both Institutional Investor and Extel surveys – he was first voted #1 in 2010. For the past 13 years he has worked on the sellside, covering both luxury goods and general retail, as well as trying his hand as Director of Research in 2012 and 2013. He led a publicly traded luxury conglomerate – that he restructured and refinanced between 2002 and 2005. For 12 years he was a consultant and partner at the Boston Consulting Group, serving luxury goods, consumer goods and retail clients all over Europe. He holds an MBA with honours from SDA Bocconi (1990).
Luca Solca è analista globale dei beni di lusso presso Bernstein. Vanta un’esperienza di oltre 30 anni nel settore dei beni di lusso. Nel corso della sua carriera è stato uno dei migliori analisti di beni di lusso sia nei sondaggi di Institutional Investor sia in quelli di Extel – è stato votato per la prima volta al primo posto nel 2010. Negli ultimi 13 anni ha lavorato nel sellside, occupandosi sia di beni di lusso che di retail in generale, oltre a cimentarsi come direttore della ricerca nel 2012 e nel 2013. Ha diretto un conglomerato di lusso quotato in borsa, che ha ristrutturato e rifinanziato tra il 2002 e il 2005. Per 12 anni è stato consulente e partner del Boston Consulting Group, al servizio di clienti del settore dei beni di lusso, dei beni di consumo e del retail in tutta Europa. Ha conseguito un MBA con lode presso la SDA Bocconi (1990).
 
            Marcello
 Somma
                                    CEO & Founder, i-Foria
 
        Marcello Somma
CEO & Founder, i-Foria
Founder and Chief Executive Officer of i-Foria. Advisor and a former COO at Kiverdi.
28 years of international R&D, Marketing and business development leadership experience across multiple countries, cultures and companies (P&G, Fater, Kiverdi), with an emphasis on circular (bio)economy and sustainable innovation.
Inventor of more than 15 international patent families spanning dozens of processes and products.
Throughout his career, Marcello has consistently shined as a thought leader within his fields, driving sustainable innovation and growth wherever he operated. He has also demonstrated strong competences for driving organizational achievement, leading effective teams, and guiding stakeholder collaboration.
Extremely passionate about where sustainability strategies meet innovation challenges, Marcello thrives at guiding organizations towards achieving green, circular business practices. 
Fondatore e Amministratore Delegato di i-Foria, nonché Advisor ed ex Chief Operating Officer di Kiverdi.
Vanta 28 anni di esperienza internazionale nella ricerca e sviluppo, marketing e sviluppo del business in diversi Paesi, culture e aziende (tra cui P&G, Fater e Kiverdi), con un forte focus su (bio) economia circolare e innovazione sostenibile.
Inventore di oltre 15 famiglie di brevetti internazionali, che coprono decine di processi e prodotti, nel corso della sua carriera Marcello si è affermato come un punto di riferimento e pensatore di spicco nei suoi ambiti di competenza, promuovendo innovazione sostenibile e crescita in ogni contesto in cui ha operato. Ha inoltre dimostrato spiccate capacità di leadership, di gestione di team efficaci e di coordinamento con gli stakeholder.
Fortemente appassionato del punto d’incontro tra strategie di sostenibilità e sfide dell’innovazione, Marcello eccelle nel guidare le organizzazioni verso modelli di business verdi e circolari.
 
            Maria Cristina
 Squarcialupi
                                    Vicepresident, Federorafi
 
        Maria Cristina Squarcialupi
Vicepresident, Federorafi
Maria Cristina Squarcialupi has served as President of UNOAERRE Industries — one of the world’s leading jewelry and goldsmith companies, with operations in over 40 countries — since 2019, following her tenure as Vice President from 2015 to 2017. A chemist with a PhD in Sciences for the Conservation of Cultural Heritage, she has also been Managing Director of Chimet since 2014. Founded in 1974, Chimet is a European leader in the recovery and refining of precious and critical metals from industrial waste.
Maria Cristina began her professional journey at LASI, a firm specializing in environmental consulting and laboratory services, and later went on to lead two historic family-owned businesses.
Maria Cristina Squarcialupi è Presidente di UNOAERRE Industries — una delle principali aziende mondiali nel settore della gioielleria e dell’oreficeria, con attività in oltre 40 paesi — dal 2019, dopo essere stata Vice Presidente dal 2015 al 2017. Chimica con un dottorato in Scienze per la Conservazione del Patrimonio Culturale, è anche Amministratore Delegato di Chimet dal 2014. Fondata nel 1974, Chimet è un leader europeo nel recupero e nella raffinazione di metalli preziosi e critici dai rifiuti industriali.
Maria Cristina ha iniziato la sua carriera professionale presso LASI, azienda specializzata in consulenza ambientale e servizi di laboratorio, per poi guidare due storiche imprese familiari.
 
            Francesca
 Tesi
                                    Export Director, Euveka
 
        Francesca Tesi
Export Director, Euveka
Francesca Tesi holds a degree in Political Science from the Cesare Alfieri Faculty of Political Sciences, a PhD in 20th Century Studies from the Doctoral School of Political Science at the University of Florence, and a postdoctoral fellowship in Business History from the Sorbonne University in Paris.
Over the past twenty-five years, she has supported numerous French startups and multinational companies as a Coach and Business Facilitator, assisting them in developing investor roadshow pitches and in defining sales and market entry strategies for international expansion.
Deeply passionate about fashion and craftsmanship—an interest rooted in her Prato heritage—she has cultivated a strong commitment to innovation and new technologies that address today’s challenges of sustainability and excellence. She currently collaborates with Euveka, supporting the company’s international growth and expansion.
Laureata in Scienze Politiche presso la Facoltà di Scienze Politiche Cesare Alfieri, Francesca Tesi è titolare di un dottorato in XX Secolo ottenuto presso la Scuola di Dottorato di Scienze Politiche dell’Università di Firenze e di un post dottorato in Business History ottenuto alla Sorbona di Parigi. Negli ultimi venticinque anni, ha accompagnato numerose startup francesi e multinazionali in qualità di Coach e Business Facilitator, aiutandole nella realizzazione di pitch per roadshow con investitori e nella definizione di strategie di vendita e penetrazione di mercati stranieri. Da sempre appassionata del mondo della moda e dell’artigianato —un’amore alimentato dalle sue radici pratesi— ha sviluppato un profondo interesse in nuove tecnologie ed innovazioni che possano rispondere alle attuali sfide di sostenibilità e di eccellenza. Collabora con Euveka come per guidare l’espansione internazionale dell’azienda.
 
            Verdiana Toma
Founder & CEO, You're Up
 
        Verdiana Toma
Founder & CEO, You're Up
Verdiana Toma, Founder & CEO of You’re Up – Benefit Corporation and Innovative Startup, Business Development & Sustainability Manager of Toma Italian Brands Group, and member of the Scientific Technical Committee of the Center of Excellence for Innovation & Creativity at the University of Bari, is an entrepreneur dedicated to promoting sustainability and innovation in the fashion sector.
After significant professional experiences in London and Milan, in 2017 she chose to return to Puglia to contribute to the growth of her family business, Toma Italian Brands Group, a company active for four generations in the design, production, and distribution of Made in Italy menswear. In this role, she oversaw marketing, communication, and sustainability strategies, deepening the application of circular economy principles across the entire textile supply chain.
In 2023, she founded You’re Up, a Benefit Corporation and Innovative Startup, created to foster a new entrepreneurial mindset focused on sustainable transition and generating positive social and environmental impact, while enhancing the craftsmanship and excellence of Made in Italy. Key areas of development include the valorization of natural crops, particularly hemp, through genetic improvement activities and the creation of a sustainable supply chain rooted in the Puglia region. 
Verdiana Toma, Founder & CEO di You’re Up – Società Benefit e Startup Innovativa, Business Development & Sustainability Manager di Toma Italian Brands Group e membro del Comitato Tecnico Scientifico del Centro di Eccellenza Innovazione & Creatività dell’Università di Bari, è un’imprenditrice impegnata nella promozione della sostenibilità e dell’innovazione nel settore moda.
Dopo significative esperienze professionali a Londra e Milano, nel 2017 ha scelto di rientrare in Puglia per contribuire allo sviluppo dell’azienda di famiglia, Toma Italian Brands Group, realtà attiva da quattro generazioni nella progettazione, produzione e distribuzione di menswear Made in Italy. In questo contesto ha curato marketing, comunicazione e strategie di sostenibilità, approfondendo l’applicazione dei principi dell’economia circolare lungo l’intera filiera tessile.
Nel 2023 ha fondato You’re Up, Società Benefit e Startup Innovativa, nata con l’obiettivo di promuovere un nuovo mindset imprenditoriale orientato alla transizione sostenibile e alla generazione di impatto positivo sul piano sociale e ambientale, valorizzando al contempo il saper fare manifatturiero del Made in Italy. Tra le principali aree di sviluppo del progetto, un ruolo centrale è dedicato alla valorizzazione delle colture naturali, in particolare della canapa, attraverso attività di miglioramento genetico e la creazione di una filiera sostenibile e radicata nel territorio pugliese.
 
            Marino
 Vago
                                    CEO, Vago
 
        Marino Vago
CEO, Vago
Marino Vago is President of Vago, a family-owned company founded in 1952 and specialized in dyeing and finishing yarns for third parties. Throughout his career, he has held several prominent positions in the industrial and business community, including President of Confindustria Varese (1999–2003), Vice President of Confindustria Nazionale (2004–2008), and President of Confindustria Moda (2019–2021).
He has served on the Boards of Directors of Il Sole 24 Ore, Banca di Luino e Varese, Banca Popolare Commercio e Industria, Banca Popolare di Bergamo, and Università Carlo Cattaneo – LIUC.
He currently serves as President of Annitex and of the Consorzio Energi.Va, Vice President of Varese Depur, President of ASD Pro Patria et Libertate, and member of the Board of Directors of the Fondazione del Tessile Italiano.
Marino Vago è Presidente della Vago, azienda familiare fondata nel 1952 specializzata in tintoria e nobilitazione di filati conto terzi. Nel corso della sua carriera ha ricoperto numerosi incarichi di rilievo nel mondo industriale e associativo, tra cui Presidente di Confindustria Varese (1999–2003), Vicepresidente di Confindustria Nazionale (2004–2008) e Presidente di Confindustria Moda (2019–2021).
È stato membro dei Consigli di Amministrazione di Il Sole 24 Ore, Banca di Luino e Varese, Banca Popolare Commercio e Industria, Banca Popolare di Bergamo e Università Carlo Cattaneo – LIUC.
Attualmente ricopre anche i ruoli di Presidente di Annitex e del Consorzio Energi.Va, Vicepresidente di Varese Depur, Presidente dell’ASD Pro Patria et Libertate, e membro del CdA della Fondazione del Tessile Italiano.
 
            Massimo Zanon
Presidente, CCIAA Venezia Rovigo
 
        Massimo Zanon
Presidente, CCIAA Venezia Rovigo
President of the Venice Rovigo Chamber of Commerce since December 10, 2020, in 2018 he became Chairman of the Board of Confcommercio Servizi della Riviera del Brenta and since 2019 he has been Chairman of Confcommercio TER-Servizi. In 1982 he joined Confcommercio Unione Venezia’s leadership and in 2009 became its president, a position he currently holds, as he was reappointed for the 2018 – 2023 term. In 1979 he became the owner of a tourist accommodation business in his hometown, an activity that he still conducts today in parallel with his institutional commitment.
Presidente della Camera di Commercio di Venezia Rovigo dal 10 dicembre 2020, nel 2018 diventa Presidente del CdA di Confcommercio Servizi della Riviera del Brenta e dal 2019 è Presidente di Confcommercio TER-Servizi. Nel 1982 fa il suo ingresso tra i dirigenti di Confcommercio Unione Venezia e nel 2009 ne diventa Presidente, carica che attualmente ricopre, in quanto riconfermato per il mandato 2018 – 2023. Nel 1979 diventa titolare di un’attività turistico ricettiva nella sua città natale, attività che tutt’oggi conduce in parallelo all’impegno istituzionale.